Rekrutacja online – nowe trendy i narzędzia

Globalizacja rynku pracy, dynamiczny rozwój nowych technologii i dążenie do optymalizacji kosztów zatrudnienia – to czynniki, które sprawiają, że coraz więcej firm rekrutuje nowych pracowników przez internet. Czy to wyłącznie chwilowa moda, czy trend, który w najbliższych latach ma szansę jeszcze bardziej zyskać na znaczeniu? Z jakich narzędzi korzystają rekruterzy, żeby zweryfikować kompetencje kandydatów, którzy biorą udział w rekrutacji online? Podpowiadamy!

Dlaczego rośnie popularność rekrutacji online?

Coraz więcej przedsiębiorstw otwiera się na pracowników zdalnych i hybrydowych. Dzięki temu zyskuje cała organizacja. Możliwość wyboru spośród większej puli kandydatów wzmacnia konkurencyjność firmy. Zdarza się, że nowo zatrudniony pracownik po raz pierwszy pojawia się w biurze dopiero w dniu, gdy formalnie zaczyna pracę. W wielu przypadkach, dzięki nowoczesnym narzędziom HR, rekruterzy są w stanie dokonać selekcji kandydatów bez konieczności organizowania spotkań w miejscu pracy. Rekrutacja zapośredniczona to jeden z najpopularniejszych trendów w branży HR. Aby była skuteczna, wymaga wykorzystania odpowiednich narzędzi.

Znajdź więcej o rekrutacji online na: https://antal.pl/dla-pracodawcy/usluga/rekrutacja

Narzędzia wykorzystywane w rekrutacji online

Internetowe platformy rekrutacyjne

Rekruterzy korzystają z zaawansowanych systemów rekrutacyjnych, które ułatwiają efektywne planowanie i przeprowadzanie kampanii rekrutacyjnych. Internetowe platformy rekrutacyjne umożliwiają m.in.: standaryzację procesów HR, tworzenie ocen kandydatów, generowanie raportów i wykresów, a także monitorowanie skuteczności działań. Korzystanie z systemów rekrutacyjnych wpływa na efektywność pracy rekruterów i wspiera budowanie pozytywnego candidate experience.

Aplikacje do rozmów wideo

Coraz częściej spotkania kandydatów z rekruterami odbywają się w trybie online. Najpopularniejsze aplikacje do wideorozmów to przede wszystkim: Zoom, Microsoft Teams, Skype i Google Hangouts. Spotkanie online jest wygodne dla obu stron – osoba aplikująca na stanowisko oszczędza czas i pieniądze – wystarczy, że zaloguje się do wybranej platformy o umówionej godzinie. Z kolei rekruter może wybierać spośród większej puli kandydatów.

Testy kompetencji online

Dodatkowym elementem, który pozwala ocenić umiejętności kandydata – zarówno twarde, jak i miękkie – są internetowe testy kompetencji. Najczęściej mają one postać ankiety lub quizu. Dzięki nim rekruter jest w stanie błyskawicznie porównać umiejętności wszystkich kandydatów i dokonać obiektywnego wyboru. Proces oceny testów jest w pełni zautomatyzowany, co przyspiesza proces selekcji.

Czy będziemy jeszcze częściej rekrutować online? 

Mimo że na razie trudno mówić o całkowitej rezygnacji z tradycyjnych form rekrutacji, to już dziś, nawet w firmach, które stawiają na standardowe rozmowy kwalifikacyjne, stosuje się wiele metod online, które usprawniają proces selekcji kandydatów. Obserwując rynek i dalsze otwieranie się na pracowników zdalnych, można śmiało zaryzykować stwierdzenie, że w najbliższej przyszłości jeszcze więcej procesów rekrutacyjnych będzie odbywało się w pełni online – nawet na te stanowiska, które wymagają stałej obecności pracownika w miejscu pracy.

Metody rekrutacji online bazują m.in. na sztucznej inteligencji. Dzięki temu są obiektywne i skuteczne. Pozwalają zminimalizować ryzyko rotacji pracowników i pozytywnie wpływają na budowanie wizerunku marki. Oczywiście należy pamiętać, że narzędzia rekrutacyjne zawsze są jedynie wsparciem dla doświadczonych rekruterów, którzy dysponują wiedzą i doświadczeniem, pozwalającym wykorzystywać je w efektywny sposób.