Awaryjny przejazd w Szklarni – co na to PLK?

Dziś wieczorem nastąpiła kolejna awaria przejazdu kolejowego w Szklarni. Ostatnimi czasy dochodzi do tego bardzo często, postaraliśmy się uzyskać informacje, co jest tego powodem.

Kilkanaście minut przed godziną 22. otrzymaliśmy informację o kolejnej już awarii systemu ostrzegania przed nadjeżdżającym pociągiem, zamontowanym na przejeździe kolejowym w Szklarni. Tak jak wcześniej, półrogatki są opuszczone, a sygnał świetlny i dźwiękowy informuje, że zaraz przejedzie pociąg. Tak się jednak nie dzieje.

W ostatnim czasie dość często dochodzi do tego typu usterki. Zapytaliśmy administratora przejazdu o powód tak licznych awarii oraz kiedy sytuacja się poprawi.

Polskie Linie Kolejowe na wstępie podkreśliły, że: obecnie wszystkie urządzenia na przejeździe kolejowo-drogowym w miejscowości Szklarnia są sprawne i zapewniają bezpieczeństwo kierowcom, który przestrzegają przepisów ruchu drogowego. Co jak wiemy jest już nieaktualne.

Ostatnia usterka, spowodowana uszkodzeniem kabla przez wykonawcę prac modernizacyjnych, miała miejsce wieczorem 11 sierpnia. Na miejsce natychmiast została wysłana ekipa techniczna, a na linii wprowadzono dodatkowe procedury bezpieczeństwa: ograniczenie prędkości pociągów do 20 km/h, maszyniści podawali dodatkowe sygnały dźwiękowe, przejazd został dodatkowo oznakowany. Rano przywrócono sprawność urządzeń. Wszystkie usterki, także te wynikające z błędu wykonawcy są natychmiast naprawiane. Nakładamy na wykonawców obowiązek prowadzenia prac ziemnych w taki sposób, aby nie dochodziło do tego typu awarii.

odpowiada Radosław Śledziński z zespołu prasowego spółki PKP PLK

Naprawa przejazdu ma nastąpić dopiero podczas modernizacji „naszej” linii kolejowej na odcinku pomiędzy Wronkami a Słonicami. Ta ma się zacząć w 2021 roku.

W pierwszym kwartale przyszłego roku planowane jest rozpoczęcie modernizacji linii Poznań – Szczecin na odcinku między Wronkami a Słonicami. W ramach prac zmodernizowany zostanie także przejazd w Szklarni. Będzie nowa nawierzchnia oraz nowe urządzenia przejazdowe. Zwiększy to poziom bezpieczeństwa. Prace będą realizowane do końca 2022 r.

kontynuuje przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych

Polskie Linie Kolejowe apelują również o zachowanie ostrożności podczas przekraczania przejazdów kolejowych. Dodają również, że gdy zauważymy usterkę powinniśmy to zgłosić pod numerem alarmowym 112, przekazując informacje znajdujące się na żółtych naklejkach, znajdujących się na mechanizmach ostrzegawczych przy każdym przejeździe.

Przypomnę, że kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność przed każdym przejazdem kolejowo-drogowym. Zawsze najlepiej jest się zatrzymać i upewnić, czy nie nadjeżdża pociąg. W przypadku stwierdzenia zagrożenia na przejeździe lub nieprawidłowego działania urządzeń przejazdowych bezpieczeństwo zwiększa Żółta Naklejka PLK. Zostały nią oznaczone wszystkie przejazdy w Polsce. Naklejki znajdują się na słupku rogatki lub po wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja. Jest na nich indywidualny numer przejazdu, numer alarmowy 112 oraz numery techniczne. Przekazanie informacji z #ŻółtaNaklejkaPLK może realnie uratować życie lub usprawnić usuwanie ewentualnych usterek, które mogą wystąpić na przejazdach. Od początku roku operatorzy numeru alarmowego przyjęli już ponad 1400 zgłoszeń dzięki #ŻółtaNaklejkaPLK.

Dodatkowe informacje o bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych znajdziecie na stronie Polskich Linii Kolejowych.