O tym, jaki produkt kupimy, w dużej mierze decyduje rozpoznawalność marki oraz pozytywne skojarzenia z nią. Tak samo dzieje się, gdy w grę wchodzi wybór pracodawcy. Pozytywny wizerunek firmy na rynku pracy jest dla kandydatów najlepszą motywacją. Na tym właśnie polega siła employer brandingu, a im szybciej pracodawcy ją odkryją, tym skuteczniejsze będą kolejne rekrutacje i cała polityka związana z HR.
Co to jest employer branding?
Employer branding polega na kreowaniu wizerunku pracodawcy z wyboru – czyli takiego, u którego praca kojarzy się z prestiżem i satysfakcją. Skuteczny employer branding sprawia, że rekrutacje są bardziej efektywne, a zatrudnione osoby wykazują duży stopień motywacji, zaangażowania i lojalności, stając się reklamą i wizytówką firmy. Na czym powinno polegać kreowanie wizerunku pracodawcy? Poniżej przedstawiamy najważniejsze zasady employer brandingu. Więcej informacji znajdziesz na https://hrk.pl/pl/dla-klienta/employer-branding.
Tworzenie dobrych warunków pracy
Zadbanie o dobrostan pracownika w miejscu pracy to podstawowe narzędzie employer branding. Standardem jest stworzenie komfortowego stanowiska pracy, ale pracodawcy starając się zadbać o podwładnych, idą dalej, inwestując w ergonomiczne biurka, wysokiej klasy fotele biurowe czy najlepszy sprzęt. Nie powinno się zapominać także o stworzeniu miejsca, w którym pracownicy będą mogli odpocząć – wyposażonej w najważniejsze sprzęty kuchni, gdzie można spokojnie się posilić czy porozmawiać. Dobrą praktyką jest zapewnienie pracownikom zimnych oraz ciepłych napojów czy przekąsek. Coraz częściej w różnych firmach spotyka się pokoje relaksu czy pokoje gier.
Oferowanie benefitów
Coraz popularniejszą formą wynagradzania pracowników, oprócz atrakcyjnej pensji, są benefity socjalne. To słuszna droga, ponieważ benefity są bardzo skutecznym narzędziem employer brandingu, docenianym przez pracowników. Pozwalają one także stworzyć atrakcyjniejszą ofertę pracy, a nowi kandydaci zwracają na ten aspekt dużą uwagę. Badania prowadzone wśród pracowników wskazują, że takie benefity, jak prywatna opieka medyczna, karty sportowe czy dofinansowanie do posiłków, znacznie wpływają na kreowanie wizerunku pracodawcy.
Inwestowanie w rozwój pracowników
Nic tak nie świadczy o chęci budowania długofalowej i satysfakcjonującej współpracy, jak realne dbanie o jego rozwój. Niektórzy pracodawcy boją się inwestowania w podnoszenie kompetencji zawodowych zatrudnionych osób z obawy, że wykwalifikowany pracownik odejdzie. Badania wskazują jednak, że jest odwrotnie – kursy i szkolenia przekładają się na zwiększenie lojalności i w znaczny sposób sprzyjają kreowaniu wizerunku pracodawcy, z którym warto związać się na długo.
Dbaj o stabilizację i pytaj pracowników o zdanie
Stabilność zatrudnienia to po atrakcyjnym wynagrodzeniu najważniejszy aspekt pracy dla zatrudnionych osób. Kreowanie wizerunku pracodawcy, który dba o pracownika, zakłada także partnerskie traktowanie. Dlatego, jeśli zachodzi konieczność przeprowadzenia zmian, czy to czysto biznesowych, czy związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi, warto pytać pracowników o zdanie i pozwolić im zaoferować swoje pomysły. Odpowiedzialna strategia employer branding pomoże pracownikom przygotować się do ewentualnych zmian.