Mowa stanowi fundamentalną część naszych umiejętności – rozmowa z logopedą Magdaleną Hetman-Nowak

Czym właściwie zajmuje się logopeda i kiedy powinniśmy pomyśleć o wizycie u specjalisty od mowy? O tym rozmawialiśmy z Magdaleną Hetman-Nowak, która prowadzi gabinet logopedyczny Fogelka.

Moje Wronki: Kim jest logopeda?

Magdalena Hetman-Nowak: Logopeda to specjalista zajmujący się oceną rozwoju mowy i języka, diagnozowaniem zaburzeń w tym obszarze oraz terapią, czyli procesem naprawczym, mającym na celu skorygowanie wadliwej artykulacji, czy też usprawnianie mowy tak, by spełniała swoją funkcję komunikacyjną. Praca logopedy ma charakter indywidualny, plany terapii i cele formułowane są konkretnie do danego pacjenta, do jego wieku i możliwości. Niejednokrotnie niezbędne jest w tej pracy wsparcie innych specjalistów np. psychologa, laryngologa, audiologa czy neurologa. Logopeda często jest pierwszym specjalistą, do którego trafiają zaniepokojeni rodzice, kiedy ich dziecko nie mówi lub jego mowa nie rozwija się prawidłowo. Rolą logopedy jest wsparcie rodziców i ocena, czy w danym przypadku problem dziecka leży wyłącznie w zaburzeniach przyswajania mowy czy problem jest szerszy.

Kiedy powinniśmy pomyśleć o wizycie  u logopedy?

Na wizytę u specjalisty nigdy nie jest za wcześnie. Jeśli tylko w rozwoju naszego dziecka coś nas niepokoi to nie czekamy, aż samo minie. To dotyczy nie tylko logopedy. Nie trzymajmy się mitów, np. „chłopcy mówią później” lub „ciocia, wujek też mówili później, a jakoś się nauczyli”. Nie ma dwóch takich samych sytuacji. A im wcześniej uda się rozpoznać deficyty i rozpocząć działania terapeutyczne, tym szybciej dziecku uda się je wyrównać. A pamiętać należy, że mowa stanowi fundamentalną część naszych umiejętności, dzięki której możemy rozwijać wszystkie sfery poznawcze, relacje społeczne oraz wyrażać potrzeby i emocje.

SONY DSC

Jakie są najczęstsze problemy logopedyczne?

To się zmienia w perspektywie czasu. Z moich obserwacji, w dzisiejszym świecie multimediów, wszechobecnej elektroniki i kultury obrazu zanika u małych dzieci potrzeba rozwijania mowy. Coraz więcej małych dzieci nie przyswaja mowy, bo nie ma takiej potrzeby. Rodzice wyposażają kilkumiesięczne dzieci, u których fizjologiczny proces rozwoju języka właśnie się zaczyna, w smartfony, które całkowicie pochłaniają ich uwagę. Dzieci przestają słuchać głosu rodziców, wpatrzone w obrazy i dźwięki urządzeń. Nie naśladują mowy i dźwięków otoczenia. Bardzo źle reagują na próby odebrania im tych urządzeń. Rozmowa z rodzicem, zabawa z rówieśnikami nie wydaje im się tak atrakcyjna, jak gra na smartfonie. Brak naturalnej relacji międzyludzkiej, opartej na dialogu, na słuchaniu mowy zaburza, a niejednokrotnie hamuje jej rozwój. Do tego dochodzą zaburzenia zachowania, agresja, syndrom odstawienia od multimediów.

Co powinni wiedzieć rodzice o rozwoju mowy swojego dziecka?

Że to oni są pierwszymi nauczycielami mowy swoich dzieci i to od nich najwięcej zależy w tym pierwszym etapie życia ich pociechy. Od tego, jakie ukształtują nawyki dotyczące np. używania smoczka, czasu picia z butelki, słuchania czytanych przez rodzica bajek, prawidłowego jedzenia. To są nawyki, które stanowią podstawy w kształtowaniu się prawidłowej budowy, sprawności narządów mowy, umiejętności słuchania i koncentrowania uwagi na mowie innych osób. Mowa człowieka kształtuje się znacznie wcześniej, niż ona sam zaczyna się nią świadomie posługiwać. I nawiązując do odpowiedzi na poprzednie pytanie… jak najmniej smartfonów, telewizorów, komputerów. Do 2 roku życia najlepiej wcale.

Dlaczego warto odwiedzić Fogelkę?

Fogelka to z gwary poznańskiej wesołe miasteczko, plac zabaw. Moim pragnieniem było stworzenie przyjaznej przestrzeni dla dzieci, która wzbudzałaby w nich pozytywne emocje. Terapia logopedyczna nie zawsze, mimo najszczerszych chęci, jest miła i przyjemna. Ćwiczenia bywają żmudne i trudne. Bez tego trudu jednak, nigdy nie dotarlibyśmy do celu. Oczywiście zabawa jako pierwsza forma aktywności małego dziecka, jest w tych działaniach obecna, ponieważ otwiera dziecko na kontakt, pokazuje kreatywność i zachęca do działania. Atmosfera Fogelki ma motywować do pracy w przytulnych, domowych wnętrzach nie tylko moich gości, ale także mnie samą. Każdy, pojawiający się pacjent, to dla mnie motor do działania, do rozwijania się, do stawiania sobie nowych celów, do samorozwoju.

Zapraszam serdecznie Rodziców zaniepokojonych rozwojem mowy swojego dziecka. Oferuję diagnozę poziomu rozwoju mowy i artykulacji oraz terapię dostosowaną do stwierdzonych zaburzeń. Wspólnie, przy współpracy z Rodzicem możemy wpłynąć na poprawę nie tylko wymowy, ale także kompetencji językowych i komunikacyjnych dziecka. Oferuję elastyczne godziny i terminy wizyt.

Zachęcamy do odwiedzenia Fogelki na Facebooku TUTAJ.
Jeśli macie pytania, skontaktujcie się logopedą Magdaleną Hetman-Nowak: tel. 536 013 001. Gabinet mieści się przy Placu Wolności 7/13 (wejście od podwórza).