Instrukcja obsługi świateł inteligentnych

Modernizacja świateł na skrzyżowaniu Mickiewicza, Jana Pawła II oraz Chrobrego jest już za nami i zbiera pozytywne komentarze wśród naszych czytelników.

Jednak żeby korzystać z tych świateł w sposób jak najbardziej optymalny, trzeba być świadomym na jakiej zasadzie one działają i co trzeba robić by mieć zielone.



Kamery badające ruch samochodowy.

Oprócz standardowych świateł, które sterują ruchem, infrastruktura wzbogacona została o kamery wykrywające nadjeżdżające samochody oraz ile samochodów czeka w kolejce na światło zielone. Mają tez jeszcze jedną funkcję ale o tym w dalszej części artykułu.

Kamery (inne) badają również ruch na przejściach dla pieszych, jednak w tym przypadku, nawet jeśli stałby tam tłum zniecierpliwionych mieszkańców, zielonego system nie zapali. Do tego wymagane jest wciśnięcie przycisku. Kamera bada czy wszyscy już przeszli.

Wydaje mi się, że mieszkańcy są już przyzwyczajeni do korzystania z tego przycisku, za sprawą drugich świateł przy szkole podstawowej.

Zadziwiło mnie przejście dla pieszych. Nacisnąłem przycisk 2 sek i zielone. Jestem miło zaskoczony. ~komentarz na facebook.


Przycisk przy przejściu dla pieszych.


Jest jednak element nowy na naszych drogach, a raczej pod powierzchnią jezdni. Są to pętle indukcyjne wtopione w nawierzchnię tuż przy pasach dla pieszych.

Czujniki w nawierzchni (najedź myszką na zdjęcie)

System ten wykrywa, czy jest pojazd który czeka na zielone światło. Jeżeli kierowca nie najedzie na pole zaznaczone czerwonym polem, w najgorszym wypadku będzie czekał aż program świateł zatoczy pętle. ( Przepuści wszystkich kierowców którzy poprawnie najechali na czujnik.)


Uproszczona zasada działania czujników.

Generalnie można by założyć że wystarczy kamera zamontowana nad światłami aby wykryć samochód, jednak ich głównym zadaniem jest sprawdzanie jak długa jest kolejka. Jej dodatkową funkcją jest również utrzymanie zielonego światła dla ciągu samochodów, dlatego warto jechać “stadnie” a dokładniej trzymać się bezpiecznie blisko samochodu jadącego przed nami.


Jak widać kierowca zatrzymał pojazd w sposób prawidłowy

Scenariusz którego warto unikać przedstawia grafika poniżej. Generalnie nie namawiamy do przestawiania rowerzystów stojących przed nami, jednak będąc naocznym świadkiem tej sytuacji wszyscy na tym pasie ruchu trochę poczekali na ich kolej przejazdu.

Dobrym pytaniem jest to, czy pętla indukcyjna wykrywa rowery, ale nawet jeżeli, rowerzysta musiałby jechać środkiem pasa.

Czujniki w nawierzchni (najedź myszką na zdjęcie)

Warte wspomnienia jest jeszcze to, że wszystkie światła są “bezkolizyjne”. W cudzysłowie ponieważ musimy pamiętać o przepuszczaniu pieszych na pasach, jeżeli takowi przechodzą. Nie musimy natomiast skręcając z mostu w kierunku Borku przepuszczać tych, którzy chcą wjechać na most.

Najważniejsze! Żaden system inteligentny nie zastąpi zwykłego zdrowego rozsądku. Miejmy nadzieję, że nowe światła wyeliminują z tego skrzyżowania potrącenia i stłuczki, które ostatnimi czasy były nasilone.

Podsumowując pozostaje nam cieszyć się, że włodarze naszego miasta zareagowali na natężenie ruchu w tym miejscu. Czy system zdał egzamin?

Jak samsung jedzie na popołudnie , to na moście jest ruch BBBaardzo płynny. ~komentarz na facebook.

Jest jeszcze za wcześnie by odpowiedzieć na to pytanie. Faktycznie ruch jest płynniejszy. Zielone światło radośnie nie świeci już dla pustego pasa ruchu. Jednakże nie mamy chwilowo tak dużej ilości pojazdów jak wcześniej, ponieważ i Samsung, i Amica mają aktualnie sezon urlopowy. Tak czy inaczej obwodnica jest koniecznością a do czasu jej powstania wszystkim będzie trochę lżej.

Jako wieloletni mieszkaniec bloku przy samych światłach mam opracowany ich system w małym paluszku. przechodziłem dziś dopiero raz i już widać różnice. póki co zauważyłem, że światła dla pieszych świecą nieco dłużej i niesystematycznie tak jak starej sygnalizacji. a czy lepiej? czas pokaże. ~komentarz na facebook.

Jak myślicie, czy podobne światła przydały by się koło podstawówki? Ciekawe dlaczego nie zamontowano tego typu systemu przy okazji modernizacji.