Mogę, potrafię – rozmowa z Dorotą Szablewską założycielką Siedliska

Siedlisko to projekt, który powstał z miłości oraz pasji do ludzi i świata. To miejsce rozwoju dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Rozmawialiśmy z założycielką Siedliska – Dorotą Szablewską.

Dlaczego powstało Siedlisko?

Z wykształcenia jestem nauczycielem, pracowałam w szkole podstawowej i w przedszkolu. Zauważyłam, że w szkole brakuje miejsca na pracę z emocjami dziecka. Dosyć łatwo nauczyć dziecko liczyć i czytać,  ale najtrudniej jest pokazać dziecku, że samo w sobie jest już teraz – a nie dopiero będzie – niezwykłą wartością, jest Cudem i Miłością. Dlatego powstało Siedlisko. Nie mogłam pogodzić się z tym, że w szkole liczą się tylko testy i wyniki, a nie ma znaczenia, że dziecko, które wcześniej bało się wejść do klasy lub chowało się pod stołem – dzięki wspólnej pracy odnalazło się w grupie i polubiło nie tylko miejsce, ale i siebie. Również z tym, iż są dzieci, które w pełni nie wykorzystują swojego potencjału. Nie zgadzałam się z definicją sukcesu według szkoły. Chciałam być z dziećmi na różnych płaszczyznach i na tych płaszczyznach towarzyszyć im w rozwoju.

Jak rozwijało się Siedlisko?

Nazwa Siedlisko wzięła się od przeczytanej książki Garego Zukava „Siedlisko duszy – czyli miejsca, do którego się dąży” – i to ma być takie miejsce . Jak to piszę w postach na Facebooku – Miejsce dla każdego. Na początku prowadziłam wyłącznie terapię logopedyczną oraz pedagogiczną dla dzieci. Dzisiaj zajęcia logopedyczne prowadzę również w Środowiskowym Domu Samopomocy dla osób dorosłych w Chrzypsku Wielkim. Współpracowałam z wronieckim MGOPS-em, w którym współrealizowałam projekty, będąc zatrudnioną w roli logopedy i pedagoga.  Cieszę się, że mogłam we własnym domu stworzyć miejsce dla rozwoju dzieci. W trakcie zajęć logopedycznych trafiłam też na wronieckich seniorów, z którymi nawiązałam ciepłe relacje podczas zajęć z serii Siłownia Umysłowa. Nigdy nie chciałam ograniczać się tylko i wyłącznie do roli logopedy i terapeuty, nie chciałam nikogo naprawiać, ale towarzyszyć w czyimś rozwoju.  Tak zaczęły trafiać do mnie dzieci zdolne i ciekawe świata oraz ich rodzice, chcący zadbać o przyszłość dziecka, wyposażając je w kompetencje, które nie są objęte programem szkolnym. Cały czas poszukiwałam różnych możliwości i szans dla siebie i moich różnorodnych klientów, dbając o ich zadowolenie. To doprowadziło mnie do Akademii Nauki.

Dla kogo jest Akademia Nauki?

Zachęcam rodziców, aby przyprowadzali do mnie dzieci, które chcą doskonalić swoją pamięć, dowiedzieć się, jak szybciej można przyswoić wiedzę, jak się uczyć, czytać bieglej i „liczyć na siebie”, stając się mistrzem matematyki. Pomagamy przede wszystkim trenować umiejętność koncentracji oraz wyzwalamy w dzieciach motywację do nauki. Akademia jest miejscem otwartym – przyjmujemy dzieci od 3. roku życia, obecnie prowadzimy zajęcia do szkoły średniej. Na zajęciach jest bardzo dużo rozwojowych komunikatów, które wspomagają pozytywne myślenie o sobie – „ja mogę, ja potrafię”.

Jakie zajęcia są w Waszej ofercie?

Dotychczas były prowadzone tylko kursy biegłego czytania, w tym roku wchodzą zajęcia z matematyki od 6. roku życia. Pojawi się również program Teddy Eddie – zajęcia nauki języka angielskiego od 2. roku życia. Wyjątkowość zajęć polega na tym, że są prowadzone wyłącznie w języku angielskim i w ten sposób prowadzący porozumiewa się z uczestnikami. Udowodniono, że do 6. roku życia dzieci mogą uczyć się równocześnie trzech języków obcych naraz.  W Siedlisku stawiamy na to, by wykorzystywać to, że wiele rzeczy dzieciom przychodzi naturalnie, tak ma się to odbywać u nas – nauka i rozwój mają przychodzić naturalnie, u najmłodszych dzieci poprzez zabawę. Do Siedliska zapraszamy również na konsultacje psychologiczne i pedagogiczne. Wspieramy nie tylko dzieci i młodzież, ale również rodziców, poprzez rozmowy indywidualne i warsztaty.

Jakie wartości są najważniejsze na zajęciach w Siedlisku?

Przede wszystkim szukamy możliwości, aby pokazać dziecku jego unikatową wartość, niepowtarzalność. Nie oszukujmy się, dla każdego z nas punktem wyjścia do dalszego rozwoju, do otwarcia się na świat, jest to, w jaki sposób myślimy o sobie samym. W Akademii uczymy, iż inteligencja nie jest nam dana raz na zawsze, lecz że inteligencję możemy rozwijać. Dzieci dowiadują się, jak działa mózg, skąd się biorą emocje, jak sobie z nimi radzić, jak przygotować się do uczenia, jak się uczyć, i że od nas samych zależy kim się stajemy, co umiemy i co potrafimy. W Akademii uczestnicy poznają techniki uczenia się, czyli nabywają narzędzia, za pomocą których organizują sobie samodzielny proces uczenia się. Stają się odpowiedzialni za siebie, czyli akceptują fakt, iż to oni chodzą do szkoły, nie rodzice. Zaczynają sami odrabiać lekcję i przygotowywać się do kartkówek czy sprawdzianów w szkole. Lepiej radzą sobie z porażką, a sukces mobilizuje ich do dalszej nauki. Oprócz przekazywanych wartości nasze zajęcia są tak skonstruowane, aby dzieci  poprzez zaangażowanie emocjonalne, dobrze się bawiły i przede wszystkim świetnie czuły w grupie z innymi i sobą samym. Jednym z elementów są doświadczenia laboratoryjne albo misja, podczas której dziecko tworzy własnego bohatera – który tak naprawdę odpowiada jemu samemu, bo choć to jego wyposaża w niezwykłe cechy i umiejętności, to w rzeczywistości on sam je nabywa, stwarzając sobie okazję do zmiany osądów na swój temat oraz nawyków. Chcemy wyposażać dzieci w umiejętność dostrzegania swoich mocnych stron, także tych, które są niemierzalne w testach czy szkolnych ocenach, a są niezbędne, by marzyć i kreować swoją rzeczywistość, i przyszłość. Z całego serca życzę wszystkim niezwykłej przyszłości. Do zobaczenia w Siedlisku.

Po szczegóły i grafik zajęć w Siedlisku zapraszamy na stronę internetową TUTAJ lub na Facebooka TUTAJ.

Moje Wronki - Mój Fyrtel - studio kreatywne