System VeloGleis

System VeloGleis jest konstrukcją, która realnie wpływa na zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów oraz innych osób poruszających się po torowisku. Połączenie stali oraz zaimplementowanego wytłaczanego profilu elastomerowego sprawia, że koła rowerów i wózków, a także obcasy butów nie wpadają w rowki szyny. To innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych mogą zostać znacząco zredukowane. Jak powstał system VeloGleis i czym dokładnie polega jego działanie?

Jak powstał system VeloGleis?

Powstanie VeloGleis było odpowiedzią m.in. na badania, jakie przeprowadzono na Uniwersytecie Tennessee-Knoxville oraz na Ernst-Reuter-Platz w Berlinie.

Badania prowadzone przez Uniwersytet Tennessee-Knoxville w 2014 roku pokazały, że w ciągu dwóch miesięcy na ruchliwej czteropasmowej drodze przecinającej się z torowiskiem tramwajowym doszło do 53 wypadków rowerowych przy łącznie 13 247 uczestnikach ruchu drogowego. Dało to wysoki wskaźnik wypadkowości, bo aż 0,4%.

Z kolei badanie przeprowadzone na Ernst-Reuter-Platz w Berlinie przyniosło wynik w postaci ok. 50 000 pojazdów w ciągu dnia i liczbę wypadków 334 w ciągu roku, co oznacza ryzyko wypadku na poziomie 0,0018%. Warto dodać, że miejsce to postrzegane jest jako najbardziej newralgiczny punkt drogowy na mapie Niemiec. Tymczasem jest ono o 220 razy bezpieczniejsze od typowego torowiska.

Wyniki badań nie pozostawiały złudzeń – przejazdy przez torowiska są bardzo niebezpieczne, szczególnie przez duże ryzyko zablokowania się kół rowerów i wózków, czy wysokich obcasów butów. Niebezpieczeństwo na przejazdach należało więc zminimalizować, co stało się motywacją do rozpoczęcia prac nad systemem VeloGleis.

VeloGleis opiera się na unikalnej konstrukcji, która zapobiega wpadaniu koła do rowka szyny i blokowania się w nim. Jak dokładnie wygląda i działa ta konstrukcja?

System VeloGleis – unikalna, innowacyjna konstrukcja zwiększająca bezpieczeństwo

System VeloGleis opiera się na stalowej konstrukcji z rdzeniem w postaci wytłaczanego profilu elastomerowego. Profil wypełnia rowek toru, tworząc całkowicie zamkniętą powierzchnię i zapewniając w ten sposób bezpieczeństwo osobom poruszającym się rowerami oraz wózkami. W tak wypełnione szczeliny nie wpadają także szpilki butów.

Źródło: https://tc.mmrgroup.pl/

System jest tak skuteczny za sprawą unikalnych właściwości profilu elastomerowego, który ugina się pod przejeżdżającym pojazdem szynowym, ale tuż po tym wraca do swojego pierwotnego kształtu, ponownie wypełniając rowek. System może być zainstalowany na istniejących szynach. W razie potrzeby można go łatwo wyczyścić lub wymienić.

System VeloGleis powstał dzięki współpracy spółki SEALABLE Solutions GmbH oraz firmy Künstler Bahntechnik.

Dlaczego warto wybrać system VeloGleis?

Stosowanie VeloGleis przekłada się na wzrost bezpieczeństwa na torowiskach, ale ceniony jest również za ekonomię, funkcjonalność, łatwą konserwację, montaż i serwis.

Podczas fazy testowej pojazd szynowy przejechał po torze z systemem VeloGleis ponad 350 000 razy. Nie odnotowano ani jednej nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa. System jest w pełni kompatybilny z każdym profilem szyny oraz rodzajem przytwierdzenia.

Proces mocowania profilu odbywa się poza miejscem budowy, a tradycyjne kanały torowe nie wymagają żadnych dodatkowych elementów. Naprawa i wymiana nie są skomplikowane.

VeloGleis to innowacyjne rozwiązanie, które może ratować zdrowie i życie uczestników ruchu na torowiskach.