Co dwie głowy to nie jedna, czyli jazda w podwójnej obsadzie bez tajemnic

Trasy międzynarodowe wymagają pokonywania setek, a nawet tysięcy kilometrów. W takich przypadkach, jeżeli zleceniodawca chce, by transport odbył się nie tylko szybko, ale i bezpiecznie, wysyła w trasę dwóch kierowców – wówczas ma miejsce tzw. jazda w podwójnej obsadzie. Każdy z kierowców musi mieć odpowiednie uprawnienia, umożliwiające poruszanie się np. samochodem ciężarowym. Jakie są plusy takiego rozwiązania i jak powinna wyglądać jego realizacja? Dowiesz się już za chwilę.

Dlaczego jazda w podwójnej obsadzie to dobre rozwiązanie?

Jazda w podwójnej obsadzie stanowi spore udogodnienie dla zleceniodawcy, ponieważ pozwala zaoszczędzić czas, a tym samym przeprowadzić transport szybciej, niż miałoby to miejsce w przypadku wydelegowania do danego zadania tylko jednego kierowcy. Aby przejazd mógł odbywać się efektywnie, kierowca zobowiązany jest do odbywania regularnych odpoczynków i ścisłego przestrzegania czasu pracy, rejestrowanego przy pomocy tachografu.

Rozwiązanie to sprawdza się również wtedy, kiedy doświadczony kierowca przyjmuje pod opiekę mniej wprawionego kolegę. Poza zdobyciem doświadczenia może on pomóc starszemu stażem przy rozładunku. Jest też towarzyszem podróży: wypita na postoju kawa zawsze smakuje lepiej w towarzystwie.

Oczywiście istnieją również wady, które dostrzega wielu kierowców. Mówi się tutaj o braku prywatności. Nierzadko dochodzą do tego również niekorzystne dla firmy zasady rozliczania pracowników związane z wyliczaniem stawki godzinowej, a dokładniej – wyższy koszt pracowniczy.

Jazda w podwójnej obsadzie a prawo

Jak zapewne wiesz, normy dotyczące transportu są ściśle regulowane przepisami prawa. Możesz przeczytać o nich w jednym z rozporządzeń Parlamentu Europejskiego. Z dokumentu wynika, że w przypadku jazdy w podwójnej obsadzie czas trwania pojedynczej zmiany roboczej wydłuża się aż do 30 godzin, podczas których każdy z kierowców musi udać się na nieprzerwany odpoczynek w wymiarze 9 godzin. W czasie odpoczynku kierowców pojazd nie może poruszać się. Pozostałe 21 godzin z 30-godzinnej zmiany to czas na jazdę i pozostałe odpoczynki.

Warto wiedzieć, że aby dane zlecenie spełniało warunki jazdy w podwójnej obsadzie, muszą być zachowane również inne procedury. Kluczowy jest fakt, że, choć kierowcy nie muszą zaczynać podróży jednocześnie, to ten, który dołącza do swojego kolegi, zobowiązany jest do umieszczenia swojej karty w tachografie do godziny po pierwszym kierowcy. Ponadto, by przejazd został sklasyfikowany jako jazda w podwójnej obsadzie, obaj muszą wrócić do bazy razem.

Jazda w podwójnej obsadzie. Dowiedz się więcej

Jeżeli rozważasz zlecenie przejazdu w podwójnej obsadzie, zapoznaj się z treścią artykułu https://inelo.pl/jazda-w-podwojnej-obsadzie/. Poznaj największe korzyści płynące z tego rozwiązania i przekonaj się, czy jest ono odpowiednie dla Twojej firmy. Pamiętaj, że komfort kierowcy to jeden z bardziej istotnych parametrów odpowiedzialnych za prawidłową, bezkolizyjną realizację usługi.