Leś-Tech 2011

W minioną sobotę, 18 czerwca 2011 roku do hali przy Zespole Szkół nr 1 we Wronkach zjechali miłośnicy robotów i e-sportów z różnych zakątków Polski. Tego dnia w hali na Leśnej odbył się I Otwarty Turniej eSportu i Robotyki Amatorskiej organizowany przed samorząd uczniowski Zespołu Szkół nr 1, którego pomysłodawcą jak i osobą najbardziej zaangażowaną w projekt był przewodniczący samorządu – Kacper Bąk. Patronat medialny nad tym przedsięwzięciem objął portal Wronczanie.pl

Przez cały czas trwania turnieju śledziliśmy turniej na żywo, tworząc pierwszą w historii relacje tekstową na żywo. Relacje, można prześledzić pod tym linkiem. Wywiad z głównym organizatorem oraz zdjęcia z turnieju są dostępne wewnątrz newsa. Na film trzeba jeszcze trochę poczekać.

Uczestnicy turnieju rywalizowali w czterech konkurencjach, niejednokrotnie w paru konkurencjach na raz. Uczestnicy zawodów robotyki amatorskiej rywalizowali w minisumo, a uczestnicy esportów w grze Counter Strike 1.6(grupowo po cztery osoby), FIFA 09 (indywidualnie) na konsoli XBox 360 oraz Need for Speed: Underground 2 (indywidualnie). Poza konkurencjami organizatorzy przygotowali także stoisko z grą Guitar Hero, pokaz robota LineFollower Inferno, jednego z najlepszych robotów tego typu w Polsce oraz prezentację o robotyce, dla najbardziej zielonych w tym temacie.

Robotycy przyjechali z różnych rejonów Polski. Z Poznania, Szczecina, Leszna czy z Opola. Niestety nie odbyła się konkurencja, dla której zwycięzców przygotowano medale. Mowa tutaj o rywalizacji linefollowerów, jednak wszystko zrekompensował jeden z najlepszych linefollowerów w Polsce – Inferno i jego budowniczy Wojciech Błauciak. Zawody minisumo były naprawdę ciekawe, co prawda dominował jeden robot, ale zabawa i tak była przednia. Dla osób, które widziały to pierwszy raz na własne oczy musiałoby to być naprawdę ciekawe doświadczenie.

Zmagania we wszystkich konkurencjach były bardzo ciekawe i emocjonujące. Z wyjątkiem walk minisumo, gdzie absolutnym dominatorem ringu okazał się niezwykle szybki robot Slayer. W Counter Strike’u trudno było wskazać faworyta, gdyż wszyscy ćwierćfinaliści grali na równym poziomie i tak drużyny, które przeszły do następnych rund tym razem poległy, a drużyna która awansowała tylnymi drzwiami awansowała do półfinału. Co nie zmienia faktu, że w finale zmierzyły się dwie najlepsze ekipy tego dnia. W finale gry FIFA 09, do którego trafiło trzech zawodników w rozstrzygającym meczu zmierzyło się dwóch graczy, grających na wyrównanym poziomie, wynik 1:0, potwierdza to. Jednak największe emocje miał finałowy wyścig w Need for Speeda Underground 2. Tam zawodnicy zamieniali się miejscami prawie na każdym zakręcie, a w ostatecznym rozrachunku zwyciężyła osoba, która przez większość wyścigu jechała na ostatniej pozycji.

Impreza była naprawdę udana. Do hale na Leśnej przybyło wiele osób i do tego w różnym wieku. Gości odpowiednio obsłużono, mogli coś zjeść i się czegoś napić. Każdy mógł podziwiać zmagania we wszystkich konkurencjach czy pograć samemu na gitarze czy perkusji w grze Guitar Hero. Pojawiły się nawet hostessy Chaty Polskiej rozdające balony oraz słodycze. Na pewno każdy kto się tam pojawił tego nie żałował, ponieważ w dzisiejszych czasach przemysł gamerski rozwija się bardzo szybko, a gry komputerowe są bardzo popularne. Taki turniej ma szansę odnieść sukces, do tego pierwszy w naszym mieście byłby naprawdę nie lada atrakcją.

Wiemy już, że za rok odbędzie się druga edycja tej imprezy. Wystarczy poprawić te drobne błędy, dodać jeszcze więcej atrakcji, zachęcić większe rzesze ludzi i będziemy mogli mówić o naprawdę dobrej i atrakcyjnej imprezie.

Teraz zapraszam do przeczytania wywiadu, z głównym organizatorem imprezy Kacprem Bąkiem.

Skąd zrodził się pomysł na organizacje tej imprezy?
Jako uczestnik kursu Liderzy Samorządów Uczniowskich, organizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej musiałem przeprowadzić w szkole projekt. Wraz z zespołem długo myśleliśmy nad tym co by to miało być, wreszcie wybór padł na taki turniej. Wiedzieliśmy, że w okolicy nie odbywa się nic podobnego, a eSport i robotykę amatorską uznaliśmy za dziedziny bardzo ciekawe i związane bezpośrednio z naszą szkołą.

Trudno było zorganizować to przedsięwzięcie?
Podstawową trudnością był brak czasu, gdy pomysł został zatwierdzony przez dyrekcję zaczynał się maj, mieliśmy półtora miesiąca na zebranie sponsorów, kupno nagród i zorganizowanie wszystkiego. To mało czasu. Na szczęście udało nam się trafić na bardzo pomocnych ludzi, w praktyce każdy kogo poprosiliśmy o pomoc nam jej udzielił.

Ile czasu zajęło wam przygotowanie hali oraz sprzętu do turnieju, z jakimi problemami musieliście sobie poradzić?
Intensywne, całodniowe przygotowania rozpoczęły się na tydzień przed turniejem, na halę weszliśmy w czwartek. Problematyczne było przede wszystkim przygotowanie komputerów z grą Counter Strike 1.6, brak internetu na hali nie pomagał w skonfigurowaniu Steam’a. Ogromną ilość czasu pochłonęło też postawienie sieci, zużyliśmy ponad 100m przewodu sieciowego, samo zaciśnięcie końcówek RJ zajęło 5h.

Czy czuć było napięcie wśród całego zespołu tuż przed otwarciem turnieju?
I to jakie! Już w piątek wieczorem wszyscy byli poddenerwowani, w sobotę rano ciężko było wytrzymać napięcie, powiem szczerze, że około godziny 9:40 musiałem wyjechać na chwilę do domu, żeby coś dowieźć, te kilka minut spokoju mnie uratowało.

Jak z Twoich obserwacji wyglądały pierwsze minuty turnieju?
Pracowicie, prze pierwsze kilka minut musieliśmy przeprowadzić rejestrację, dogadać sposób rozgrywania konkurencji (grupy, drabinka), a nawet poprawiać ringi minisumo. Pamiętam, że biegałem od stanowiska do stanowiska, żeby wszystkiego dopilnować.

Jak oceniasz pracę swojego zespołu?
Dobrze, gdyby nie jedna osoba notorycznie spóźniająca się ze wszystkim co miała zrobić to nawet bardzo dobrze :). Pod koniec mieliśmy pewne problemy z kłótniami, ale to pewnie przez stres i zmęczenie, w każdym razie udało się szybko załagodzić sytuację.

Jak oceniasz frekwencję zarówno wśród graczy jak i publiczności? Dopisali?
Tak i to bardzo! Zawodników mieliśmy tylu, że zastanawialiśmy się czy uda się rozegrać wszystkie konkurencje w wyznaczonym czasie. Dopisali nawet robotycy, o co trochę się obawialiśmy. Nie brakowało też kibiców, cały czas przy wszystkich stanowiskach kręcili się ludzie, a w czasie finałów miałem problemy żeby „dopchać” się z mikrofonem na tyle blisko żeby móc swobodnie komentować :)

Robotycy. Skąd udało Ci się ich „wyczarować”? Trudno było namówić ich do przyjazdu do Wronek?
Nie, bardzo dobrze współpracowało nam się z forum dioda.com.pl – największym polskim forum dla robotyków amatorów, tam rozreklamowaliśmy turniej wśród zainteresowanych. Grupa z tych ludzi jeździ na wszystkie zawody, więc nie mogli przegapić też Leś-Tech’a :)

Jak oceniasz turniej jako całość?
Jako bardzo udany, mieliśmy kilka potknięć, ale nie myli się tylko ten co nic nie robi. Wiele się nauczyliśmy i w przyszłym roku pokażemy na co nas stać.

Odpowiadasz na moje kolejne pytanie tak naprawdę. Czyli wszyscy fani esportów i robotyki amatorskiej mogą się spodziewać 2 Otwartego Turnieju eSportu i Robotyki Amatorskiej w czerwcu przyszłego roku?
Jak najbardziej! Tak naprawdę to już zaczęliśmy przygotowania. Oficjalne wiadomości, wraz z datami itd. powinny zacząć pojawiać się we wrześniu.

Szykują się jakieś poważniejsze zmiany?
Dokładnie jeszcze nie wiemy, ale prawdopodobnie najpoważniejszą zmianą będzie wprowadzenie eliminacji, jeżeli ilość zawodników jeszcze choć trochę by się zwiększyła (na co liczymy) nie byli byśmy w stanie rozegrać wszystkich konkurencji jednego dnia. Mamy też nadzieję, że uda się rozegrać wyścigi robotów Line Follower.

Chciałbyś jeszcze kogoś pozdrowić na zakończenie?
Może nie tyle pozdrowić co podziękować pani Karolinie Bendkowskiej za to wszystko co z nami przeszła i całemu zespołowi za to wszystko co ze mną przeszedł, oby tak dalej :)

Dziękuje za wywiad.
Nie ma za co, to ja dziękuję za zainteresowanie :)

Polecamy się na przyszłość :)

O to jak przedstawiają się wyniki poszczególnych konkurencji:
Counter Strike 1.6:
1. Kolorowe Motylki
2. Mix Team
3. Nestea Team
4. Leniwi z natury
Graczem turnieju został: Grajewski Radosław

FIFA 09:
1. Przemysław Kubiak
2. Adrian Kokot
3. Łukasz Szymszon

Need for Speed: Underground 2:
1. Bartosz Lewandowski
2. Sebastian Kucik
3. Szymon Frąckowiak
4. Mateusz Mamet

Minisumo:
1. Slayer
2. AjTam
3. Zergling

Zwycięzcy otrzymali wartościowe nagrody oraz medale okolicznościowe. Zwycięzcą serdecznie gratulujmy i życzymy sukcesów w przyszłym roku.
Do zobaczenia za rok!


Film znaleziono na YouTubie. Nie jest naszego autorstwa.

Redagowali: Barbara Twaróg, Karol Grajewski, Kacper Bąk
Relacja na żywo: Jędrzej Skrzypczak, Karol Grajewski
Zdjęcia: Waldemar Andrzejewski, Jędrzej Skrzypczak, Tobiasz Chożalski, Karol Grajewski