Wytyczne GIS, MZ i MEN w związku z otwarciem przedszkoli

W związku z decyzją o otwarciu przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego, MEN wspólnie z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministrem Zdrowia przygotował wytyczne dla dyrektorów przedszkoli i organów prowadzących.

  • Od 6 maja br.otwieramy przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego, przy uwzględnieniu wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia.
  • Ze względu na sytuację epidemiczną organ prowadzącymoże ograniczyć liczebność grupy przedszkolnej.
  • W pierwszej kolejności z przedszkola powinny skorzystać tedzieci, których rodzice nie mają możliwości pogodzenia pracy z opieką w domu.
  • Pierwszeństwo mają dziecipracowników systemu ochrony zdrowia, służb mundurowych, pracowników handlu i przedsiębiorstw produkcyjnych, realizujący zadania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

Organ prowadzący przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej lub inną formę wychowania przedszkolnego,

  • Pomoże dyrektorowiw zapewnieniu opieki nad dziećmi i realizowaniu skierowanych do niego wytycznych.
  • Zobliguje dyrektora doprzygotowania wewnętrznych procedur bezpieczeństwana terenie placówki.
  • Zapewni środki higienicznepotrzebne do bieżącego funkcjonowania placówki.
  • W miarę możliwości zapewni dodatkowe pomieszczenia dla dzieci, a także wyposażenie tych pomieszczeń.
  • W razie potrzebyzaopatrzy pracowników w indywidualne środki ochrony osobistej: jednorazowe rękawiczki, maseczki, ewentualnie przyłbice, nieprzemakalne fartuchy z długim rękawem.
  • Wesprze dyrektora placówki worganizacji żywienia, w tym w wyborze bezpiecznych dostawców i zdrowych produktów żywieniowych, także w sytuacji wyboru dostawcy zewnętrznego (tzw. cateringu).
  • Ustaliszybki sposób komunikacji z dyrektorem, np. do raportowania o liczbie dzieci lub w sytuacji podejrzenia zakażenia.
  • Zabezpieczy możliwośćszybkiego uzupełniania kadry pedagogicznejw przypadku nieobecności nauczycieli z powodu choroby lub kwarantanny.

Dyrektorze,

  • Od 6 maja br. zorganizuj zajęcia dla dzieci.Grupy powinny przebywać w wyznaczonych i stałych salach. Jeśli jest to możliwe, liczebność grup powinna być mniejsza niż jest to uregulowane w rozporządzeniu MEN w sprawie organizacji publicznych szkół i przedszkoli.
  • W miarę możliwościogranicz przebywanie w placówce osób z zewnątrz. Zadbaj o zachowanie dodatkowych środków ostrożności przy ewentualnych kontaktach z takimi osobami, w tym z dostawcami posiłków.
  • Przy wejściu do przedszkola/szkoły bezwzględnieumieść płyn do dezynfekcji rąki zobliguj wszystkich dorosłych do korzystania z niego.
  • O ile jest taka potrzeba,zaopatrz pracowników w środki ochrony osobistej, w tym rękawiczki, maseczki ochronne, ewentualnie przyłbice.
  • W pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych – jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś –wywieś plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem instrukcje do dezynfekcji rąk.
  • Wyłącz źródełko lub fontannę wody pitnej.Jeśli w placówce znajdują się inne dystrybutory wody, dzieci powinny z nich korzystać pod nadzorem nauczyciela. Zalecenia higieniczne w przypadku innych dystrybutorów wody zostały określone na stronie internetowej GIS.
  • Dzieci, pod nadzorem nauczycieli,mogą korzystać z istniejących na terenie placówki placów zabaw i boisk.
  • Jeżeli nie możesz zapewnić codziennej dezynfekcji sprzętu na szkolnym placu zabaw lub boisku, musisz go oznaczyć taśmą i odpowiednio zabezpieczyć przed używaniem.
  • Zapewnij sprzęt i środki orazmonitoruj prace porządkowe, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania czystości ciągów komunikacyjnych, dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i w pomieszczeniach do spożywania posiłków.
  • Przygotujprocedury postępowania na wypadek podejrzenia zakażeniai skutecznie poinstruuj pracowników, jak należy je stosować. Pamiętaj, że każde wprowadzane wymagania, konieczne dla zachowania zdrowia, muszą być przedstawione i wyjaśnione odbiorcom.
  • Przeprowadźspotkania z pracownikamii zwróć uwagę, aby kładli szczególny nacisk na profilaktykę zdrowotną, również dotyczącą ich samych. Do placówki nie powinni przychodzić nauczyciele i inni pracownicy, którzy są chorzy.
  • W miarę możliwościnie angażuj w zajęcia opiekuńcze nauczycieli i innych pracowników powyżej 60. roku życia.
  • W miarę możliwościunikaj rotacji nauczycielipodczas sprawowania opieki nad dziećmi.
  • Wyznacz i przygotuj pomieszczenie(wyposażone m.in. w środki ochrony osobistej i płyn dezynfekujący), w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych.
  • Umieść w łatwo dostępnym miejscunumery telefonówdo: organu prowadzącego, kuratora oświaty, stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
  • Przygotujścieżki szybkiej komunikacji z rodzicami.
  • Jeżeli organizujesz stołówkę, to obok warunków wymaganych przepisami prawa odnoszących się do funkcjonowania żywienia zbiorowego, dodatkowo wprowadź zasady szczególnej ostrożności, np. korzystanie z płynów dezynfekujących do czyszczenia powierzchni i sprzętów.
  • Zorganizujbezpieczne spożywanie posiłków, w tym np. spożywanie posiłków w małych grupach, czyszczenie blatów, stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie. Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu w temperaturze min. 60 O C lub je wyparzać.
  • Wymagaj od dostawców cateringujednorazowych pojemników i sztućców.

Nauczycielu,

  • Wyjaśnij dzieciom,jakie zasady bezpieczeństwa obecnie obowiązują w placówcei dlaczego zostały wprowadzone.
  • Nie organizuj wyjść poza teren placówki, np. spaceru do parku.
  • Usuń z saliprzedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie dezynfekować, np. pluszowe zabawki. Jeżeli do zajęć wykorzystujesz przybory sportowe, np. piłki, skakanki, obręcze, powinieneś je systematycznie dezynfekować.
  • Wietrz salę, w której organizujesz zajęcia,co najmniej raz na godzinę i prowadź gimnastykę śródlekcyjną przy otwartych oknach.
  • Zwracaj uwagę,aby dzieci często i regularnie myły ręce, szczególnie przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety i po powrocie z zajęć na świeżym powietrzu. Zorganizuj pokaz właściwego mycia rąk. Przypominaj i dawaj przykład.
  • Unikaj organizowania większych skupisk dzieciw jednym pomieszczeniu.

Rodzicu,

  • Aby zapewnić dziecku odpowiednią opiekę podczas pobytu w placówce,przekaż dyrektorowi istotne informacje o stanie jego zdrowia.
  • Zaopatrz swoje dziecko, jeśli ukończyło 4. rok życia, windywidualną osłonę nosa i ustpodczas drogi do i z placówki.
  • Przyprowadź do placówki dziecko zdrowe – bez objawów chorobowych.
  • Nie posyłaj dziecka do przedszkola, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji.Wówczas wszyscy musicie pozostać w domu oraz stosować się do zaleceń służb sanitarnych i lekarza.
  • Wyjaśnij dziecku, żebynie zabierało do przedszkolaniepotrzebnych przedmiotów czy zabawek.
  • Regularnie przypominaj dziecku opodstawowych zasadach higieny. Podkreśl, że powinno ono unikać dotykania oczu, nosa i ust, często myć ręce wodą z mydłem i nie podawać ręki na powitanie.
  • Zwróć uwagę na odpowiedni sposób zasłania twarzy podczas kichania czy kasłania. Pamiętaj, że Ty także powinieneś je stosować, bo dziecko uczy się przez obserwację dobrego przykładu.

Z dziennikarstwem byłem związany zanim osiągnąłem pełnoletność. Umiejętności nabywałem głównie dzięki własnej inicjatywie, ale też w lokalnych pismach. Od zawsze jestem zaangażowany w pomaganiu lokalnej społeczności. Zawsze dążę do tego, aby tworzone przeze mnie materiały były jak najwyższej jakości.

2020-05-05