Zamelduj się bez wychodzenia z domu

Już teraz łatwiej będzie można się przemeldować czy zameldować tymczasowo, to wszystko za sprawą nowej usługi, która nosi nazwę E-meldunek.

Dzięki współpracy Ministerstwa Cyfryzacji i Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji już od 1 stycznia 2018 można korzystać z najnowszej usługi E-meldunek. Nie trzeba iść do urzędu, wystarczy wejść na stronę internetową Ministerstwa Cyfryzacji tutaj.
Usługa, dzięki której z dowolnego miejsca w Polsce jesteś w stanie się przemeldować, zameldować tymczasowo, przemeldować niepełnoletnie dzieck oraz – jako pełnomocnik – inną osobę.

Warto pamiętać, mieszkając w Polsce:

• jeśli mieszkasz pod konkretnym adresem i chcesz tam mieszkać na stałe — zamelduj się na pobyt stały,
• jeśli tymczasowo mieszkasz pod innym adresem niż adres twojego stałego zameldowania i chcesz tam mieszkać dłużej niż trzy miesiące — zamelduj się na pobyt czasowy,
• jeśli jesteś Polakiem zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,
• jeśli jesteś obywatelem państwa członkowskiego UE lub Islandii, Norwegii, Liechtensteinu, Szwajcarii lub członkiem rodziny takiego cudzoziemca zamelduj się najpóźniej w 30. dniu od przybycia,
• jeśli jesteś obywatelem innego kraju, niż te wymienione powyżej zamelduj się najpóźniej w 4. dniu od przybycia.czytamy na stronie Serwis Samorządowy

 




Co trzeba zrobić?
-Po wejściu na stronę, musisz wybrać, interesującą Cię usługę, następnie potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym.
-Następny krok to zaznaczenie jednej z opcji: zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, czy może skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby.
-Pamiętaj o przygotowaniu potrzebnych dokumentów. W przypadku meldunku, w zależności od wybranej opcji, przydadzą się m.in. skany pełnomocnictw, skany dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu, oświadczenia właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu.
-W przypadku, gdy meldujemy samych siebie, dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Jeśli wniosek składa pełnomocnik, konieczne jest dołączenie upoważnienia w formie załącznika.

Na stronie znajdziemy dwie opcje:

Darmowa
-Wniosek o zameldowanie wysyłamy online do właściwego miejscowo urzędu, zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego nowego adresu zameldowania.
Należy dołączyć wszystkie potrzebne dokumenty — urzędnik zamelduje Cię od razu po otrzymaniu Twojego zgłoszenia. Zostanie również wydane zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które urząd wyda bez konieczności wnioskowania.

Płatne
-Jest to zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. O nie również możemy zawnioskować online. Wystarczy we wniosku zaznaczyć odpowiednie pole. Do wyboru mamy kilka sposobów odbioru zaświadczenia – odbiór osobisty w urzędzie, tradycyjna przesyłka pocztowa lub przesłana na skrzynkę ePUAP – wersja elektroniczna, ta usługa kosztuje 17 zł.

Więcej informacji tutaj.

fot. Paulina Spychała / Głos Szkolny