„Teatr rozwija pod każdym względem” – rozmowa z Anną Sarbak

     Szkoła Podstawowa im. A. Fiedlera w Nowej Wsi podejmuje się realizacji wielu ciekawych projektów. Jest organizatorem Przeglądu Teatrzyków Dziecięcych „Baśniogród”, którego kolejna edycja odbędzie się we wronieckim kinoteatrze 25 marca. Postanowiłam porozmawiać z panią dyrektor Anną Sarbak o tym, jak przebiega realizacja tylu wspaniałych inicjatyw. Podczas rozmowy zobaczyłam nauczyciela i dyrektora, który kocha swoją pracę i z pasją potrafi o niej opowiadać.

 

Skąd wziął się pomysł na zorganizowanie Przeglądu Teatrzyków Dziecięcych Baśniogród?

Pomysłodawcą przeglądu jest pani Dorota Szablewska, nauczyciel naszej szkoły, która najpierw pracowała z dziećmi w oddziale przedszkolnym, a obecnie uczy klasę pierwszą. Natomiast w organizacji przeglądu wspierają ją inni nauczyciele – w tym roku pani Małgorzata Jessa. W ubiegłym roku ogłosiliśmy w szkole konkurs na nazwę przeglądu oraz logo. Nazwę Baśniogród wymyśliła uczennica klasy VI Joanna Szablewska, natomiast logo , które można zobaczyć na plakatach i znaczkach, uczeń klasy IV b Mateusz Solarski.

Kto może wziąć udział w Przeglądzie?

Pierwotnie miały to być wyłącznie oddziały przedszkolne, ale gdy zauważyłyśmy, że ta grupa jest nieliczna, postanowiłyśmy rozszerzyć możliwość uczestnictwa na klasy 1-6 szkoły podstawowej. We wszystkich tych przedziałach wiekowych uczniowie wraz z nauczycielami tworzą niesamowite spektakle, często kilka w ciągu roku, które z pewnością warto zaprezentować szerszej publiczności. Warto podkreślić, że udział mogą brać zarówno zespoły klasowe jak i grupy teatralne, działające w szkołach i przedszkolach. Z roku na rok zwiększa się liczba występujących grup, najpierw były to 4 zespoły, potem 5, a w tym roku 9 . Chcemy również poszerzyć zakres Przeglądu i zaprosić sąsiednie gminy, mamy nadzieję, że odpowiedzą na zaproszenie w przyszłym roku.

Co uczestnikom daje wzięcie udziału w Baśniogrodzie?

Przede wszystkim satysfakcję, płynącą z możliwości zaprezentowania swojego talentu. Zdajemy sobie sprawę, że dla uczniów to są ogromne emocje, również stres, ale wkładają tyle pracy w przygotowanie spektaklu, że byłoby to niesprawiedliwe, gdyby zaprezentowali się tylko raz np. przed rodzicami. Przegląd jest dla uczniów i nauczycieli momentem, w którym ich trud zostaje doceniony przez większą publiczność, nagrodzony oklaskami. Każdy człowiek potrzebuje tego, by jego wysiłek został zauważony. Zasada, którą się kierujemy podczas przygotowywania spektaklu w szkole jest jedna – biorą w nim udział wszyscy uczniowie, nie tylko wybrani, każdy ma swoją rolę do spełnienia. Dzieci ćwiczą pamięć, uczą się odpowiedzialności, umiejętności wyraźnego mówienia i gestykulacji, co później przydaje się w życiu. Uczniowie poprzez udział w przedstawieniach uczą się, że w życiu potrzebna jest umiejętność prezentacji swojej osoby. Teatr rozwija to pod każdym względem.

Jak długo uczniowie pracują nad przygotowaniem spektaklu?

Grupa przedszkolna zaczęła próby w styczniu, czyli czas przygotowania to około dwóch miesięcy. Oczywiście im grupa starsza tym proces trwa krócej, natomiast młodsze dzieci potrzebują więcej czasu, żeby poćwiczyć, co na pewno zmniejsza ich stres. Bardzo pomaga dzieciom również zaprezentowanie spektaklu wcześniej w szkole np. przed dziadkami, jak to było w przypadku Czerwonego Kapturka. Pozwala im to na pierwszy kontakt z publicznością i później na Baśniogrodzie jest już o wiele łatwiej.

Jakie nagrody są przewidziane dla uczestników?

Trzeba podkreślić, że Baśniogród to nie konkurs, więc nagrody są przygotowane dla wszystkich grup, biorących udział. Sponsorem nagród jest Wroniecki Ośrodek Kultury, który również jest współorganizatorem Przeglądu. Nagrodami są przede wszystkim gry i dla młodszych dzieci zabawki, które są wybierane pod kątem kategorii wiekowej. To są upominki dla całego zespołu, żeby uczniowie mogli to zabrać ze sobą do szkoły, bawić się wspólnie, pamiętać o tym, że nagroda jest zasługą całej grupy. Również pan burmistrz, który objął patronatem Baśniogród zawsze przygotowuje zestaw upominków dla uczestniczących zespołów. Oprócz tego każda placówka i nauczyciele, przygotowujący uczniów otrzymują pamiątkowe dyplomy.

Baśniogród to nie jedyny pomysł, w który zaangażowała się Szkoła z Nowej Wsi, ostatnio ogromne wrażenie zrobiła wystawa Ziemia z Nieba, jak przebiegała realizacja tego projektu?

Od czterech lat działa w szkole Akademia Odkrywców, pod patronatem Centrum Nauki Kopernik z Warszawy, zajęcia z uczniami prowadzą pani Hanna Podzińska i pani Agnieszka Tomczak. Dzieci podczas zajęć przeprowadzają różne eksperymenty i doświadczenia, prowadzą obserwacje. Dzięki Centrum Nauki Kopernik nasi nauczyciele wyjeżdżają na szkolenia do Warszawy, uczą się jak prowadzić zajęcia, a szkoła otrzymuje niezbędne pomoce dydaktyczne. Natomiast jeśli chodzi o projekt Ziemia z Nieba to jest to po prostu jedna z inicjatyw, której realizacji podjęła się Akademia Odkrywców. Dzieci pod kierunkiem nauczyciela dokonywały obserwacji i wyznaczały, gdzie zdjęcie ma zostać zrobione, następnie naukowcy z NASA wykonywali zdjęcia. Na zakończenie projektu każda szkoła składała planszę ze zdjęciami, a z plansz powstała wystawa, która odwiedzała różne miejsca w Polsce. Postanowiliśmy wystawę w naszej szkole połączyć z zaproszeniem rożnych interesujących osób, które są specjalistami w swoich dziedzinach: astronomowie, modelarze z Politechniki Poznańskiej, fotografowie. Goście oprócz prezentacji własnej twórczości prowadzili zajęcia z dziećmi. Akcja cieszyła się dużym zainteresowaniem, dlatego projekt jest nadal kontynuowany w naszej szkole.

Wszechstronny rozwój dziecka, to jest celem tych akcji?

Zdecydowanie tak. Akademia Odkrywców cały czas się spotyka, prowadzą ciekawe obserwacje, sprawdzają jak niektóre rzeczy działają. W maju uczniowie odwiedzą kolejny raz Centrum Nauki Kopernik, aby obcować z nauką. Uczniowie klas I – III , którzy lubią matematykę uczestniczą w zajęciach koła Małych matematyków, które prowadzi pani Violetta Dzik. Kolejnym takim pomysłem na rozwój logicznego myślenia dzieci jest koło gier planszowych, które prowadzi pan Rafał Nawrocki. Podczas tych zajęć uczniowie mogą się zmierzyć z rozwiązywaniem sudoku, czy rywalizować ze sobą w kalamburach i wielu grach planszowych takich jak np. Chińczyk, warcaby. Ostatni pomysł to kostka Rubika, już wkrótce zakupimy kilka kostek i w szkole będą prowadzone zajęcia z nauki układania. Chcemy, żeby dzieci rozwijały nie tylko swoje talenty artystyczne (taniec, śpiew, gra na instrumentach, tworzenie teatru), ale także by mogły uprawiać sport, odkrywać świat, stąd dodatkowe zajęcia przyrodniczo-ekologiczne prowadzone przez panią Violettę Janowicz, a przede wszystkim, żeby uczyły się samodzielnego myślenia, dlatego dbamy o zajęcia matematyczne.

Współpracujecie ze Szkołą Muzyczną World Of Music. Na czym ta współpraca polega?

Szkoła organizuje dla nas koncerty. Odbywają się raz w miesiącu oddzielnie dla przedszkolaków i dzieci ze szkoły podstawowej. Tematy koncertów się zmieniają, trwają one z reguły około 40 minut. Mają na celu przede wszystkim umożliwienie kontaktu z żywą muzyką, zapoznanie się z instrumentami, naukę odbioru muzyki. Dodatkowo World of Music organizuje u nas koncerty, podczas których mają okazję wystąpić uczniowie naszej szkoły, ponieważ wielu z nich uczęszcza na zajęcia do szkoły muzycznej. Wspólnie ze szkołą muzyczną wystąpił także nasz zespół flażoletowy FORTE, który od 14 lat prowadzi pani Maria Gierak. Bardzo się cieszę i muszę to podkreślić, że World of Music jest bardzo otwarta na współpracę.

Istnieje ideał szkoły w Pani wyobraźni – taki, do którego Pani dąży? Jak on wygląda?

Szkoła, w której każdy uczeń czuje się dobrze, do której rodzice chętnie przychodzą, gdzie jest miło i bezpiecznie, ale przede wszystkim szkoła, która rozwija wszechstronnie dziecko. Miejsce, w którym uczeń może poznać zdrowy, aktywny i bezstresowy tryb życia, w tej chwili właśnie staramy się o certyfikat szkoły promującej zdrowie. Szkoła powinna być przyjazna dziecku, mamy u nas miejsca, w których uczniowie mogą się bawić, poczytać, odpocząć. Nasza szkoła osiąga sukces dzięki świetnej współpracy grona pedagogicznego, w którym każdy jest specjalistą w swojej dziedzinie, a także dzięki zaangażowaniu rodziców. Staramy się, aby towarzyszyli swoim dzieciom w nauce od samego początku, często się z nimi spotykamy, również poza wywiadówkami. Na pewno ważne w tym wszystkim jest to, że nasza szkoła liczy 255 uczniów, co sprawia, że żaden uczeń nie jest anonimowy, staramy się poznać jego problemy i specjalne potrzeby. Przekazywanie wiedzy jest na pierwszym miejscu, bo jesteśmy po to, żeby uczyć, ale także aby zainteresować otaczającym światem.
Chcemy, żeby nasi absolwenci w gimnazjum czuli się pewni siebie, realizowali swoje marzenia. Przygotowujemy ich do bycia kulturalnym i otwartym człowiekiem, który potrafi poradzić sobie w życiu.

Rozmawiała Zuzanna Mikołajczak-Książek