Most żelazny zostanie rozebrany

Niebawem ruszają prace modernizacyjne na linii kolejowej Poznań-Szczecin. W związku z inwestycją nasze miasto czeka szereg znaczących zmian, w tym rozbiórka żelaznego mostu.

Polskie Linie Kolejowe wyłoniły wykonawcę modernizacji odcinka Rokietnica-Wronki w ciągu trasy kolejowej E59. Pracami zająć się ma ta sama firma, która zwyciężyła w przetargu na budowę obwodnicy Wronek, a więc Budimex. Wartość oferty złożonej przez Budimex opiewa na 478 mln złotych, prac mają potrwać 22 miesiące.

Zakres prac modernizacyjnych obejmuje w szczególności budowę, przebudowę lub remont układu torowego wraz z odwodnieniem. Co ważne dla Wronek, pracami objęte zostały również obiekty takie jak mosty czy wiadukty. Zmodernizowane zostaną przejazdy, perony wraz z małą architekturą, a także sieci i urządzenia sterowania ruchem pociągów.



Infrastruktura kolejowa we Wronkach przejdzie znaczącą odmianę. Najważniejszym elementem modernizacji linii dla naszego miasta będzie rozbiórka, a potem wybudowanie od podstaw nowego mostu kolejowego. Jak informuje portal mojeWronki.pl rzecznik prasowy poznańskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych, pierwsze prace rozbiórkowe mostu zaplanowane są na przełomie III i IV kwartału tego roku. Obecna przeprawa kolejowa została wybudowana po drugiej wojnie światowej.

Przynajmniej początkowo ruch pociągów ma odbywać się wahadłowo, po jednym torze. Wszystkie prace będą wykonywane jednotorowo. Po drugim torze będą poruszały się pociągi. – mówi Zbigniew Wolny. Niestety projektanci nie uwzględnili w planach udostępnienia ogólnodostępnej kładki dla mieszkańców.

Jednak to nie jedyna znacząca zmiana jaka nastąpi w trakcie modernizacji linii. Rozebrane zostaną oba istniejące wiadukty: na ul. Powstańców Wielkopolskich i ul. Sierakowskiej. W ich miejsce powstaną nowoczesne, szersze obiekty. Wkrótce pod wiaduktem przy ulicy Powstańców Wielkopolskich będzie można przejechać jednocześnie w obu kierunkach, jak również ruch pieszych będzie bezpieczniejszy, ponieważ wybudowane zostaną chodniki.

Jednak to jeszcze nie wszystko. W obrębie stacji dojdzie również do znaczących zmian. Rozebrane zostaną kolejne budynki: Zgodnie z projektem w obrębie stacji Wronki rozebrany będzie budynek nastawni oraz budynek hali lokomotywowni i pusty budynek mieszkalny – wyjaśnia Zbigniew Wolny.

Celem modernizacji jest podniesienie parametrów, umożliwiających przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h i pociągów towarowych do 120 km/h oraz zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem kolejowym.

fot. Wrodron